کوی مهندسین

قالب وبلاگ


کوی مهندسین
 
نويسندگان
آخرين مطالب

20 توصيه براي استفاده مطلوب از مغز


مغز آدميزاد فقط چند صد گرم است اما با همين چند صد گرم، کليدهاي بسياري از رازهاي زندگي گشوده شده است و مي‌شود؛ معماهايي که حتي تصور حل‌شدن‌شان سخت است. اين جسم خاکستري مي‌تواند بزر‌گ‌ترين موفقيت‌ها و توانايي‌ها را براي رويايي با سختي‌ها در ما ايجاد کند. با اين حال، خيلي از ما به اين قدرت واقف نيستيم و از اين پتانسيل فوق‌العاده استفاده مطلوبي نمي‌کنيم. با اين همه و صرف‌نظر از سن، جنسيت، مذهب و اعتقادتان، اگر بخواهيم زندگي موفق‌تري داشته باشيم، بايد از اين گاوصندوق خاکستري استفاده بهتري کنيم. توصيه‌هاي 20گانه قرار است کمک‌مان کند قدر اين گاوصندوق را بيش از پيش بدانيم:





1. نفس عميق بکشيد

هواي بيشتر يعني اکسيژن بيشتر در خون و اکسيژن بيشتر در خون يعني به کار افتادن موتور مغز. هوا به اندازه کافي در اطراف همه ما وجود دارد، کافي است بيني خود را باز کنيد و شش‌هاي‌تان را پر از هوا کنيد. چند نفس عميق مي‌تواند علاوه بر روشن کردن موتور مغز به شما آرامش ببخشد و کمک کند در فضاي مناسب‌تري فکر کنيد.



2. تمرکز را ياد بگيريد

فکر نکنيد قرار است کار خيلي سختي انجام بدهيد. کافي است همين الان چشم‌هاي‌تان را ببنديد و تمام حواس‌تان را بدهيد به تنفس‌تان. عضله‌هاي‌تان را در حالت انقباض قرار دهيد و بعدش کم‌کم با بيرون دادن هوا، اين عضله‌ها را از همديگر باز کنيد. وقتي ذهن شما بين مسايل مختلف سرگردان است، نمي‌تواند درست کار کند؛ در حالي که 5 يا 10 دقيقه تمرکز مي‌تواند شما را آرام کند و ذهن شما را از گرد و غبارهاي سرگردان پاک کند و شما را آماده کند براي تفکر کردن درست.



3. درست بنشينيد و دل‌تان را بدهيد به محاسبات ذهني

اين عمل را با چند بار در روز انجام دادن براي خودتان تبديل به عادت کنيد. وقتي که توي اتوبوس، محل کار و در صف انتظار بي‌کار هستيد، شروع کنيد به جمع، تفريق، ضرب و تقسيم اعداد. اگر جذر بلديد، جذر بگيريد يا روزي يک اتحاد رياضي را براي خودتان دوره کنيد. شايد بگوييد من از رياضي در زمان مدرسه هم متنفر بودم، حالا چه‌طور اين کار را بکنم؟ نمي‌دانم چه‌طور اما با اين کار ذهن‌تان را ورزش مي‌دهيد و آماده تجزيه و تحليل مسايل مي‌کنيد. تا حالا شده احساس کنيد ذهن‌تان قفل کرده و تبديل به يک تکه سنگ شده که همه دارايي‌تان (منظور دارايي ذهني است) را درون خودش ضبط کرده... خب! اگر زياد دچار اين حالت مي‌شويد، خاطرات کودکي را کنار بگذاريد و با درس رياضي صلح کنيد. مي‌توانيد از عمليات‌ ساده شروع کنيد و بعد از مدتي از تاثير اين کار بر قواي فکري‌تان متحير شويد!



4. فسفر و ويتامين B6 را به خاطر بسپاريد

در تحقيقات آزمايشگاهي ثابت شده است که براي بالا بردن ميزان هوشياري، ويتامين B6 و فسفر نقش مهمي دارند. آنها ارتباط بين سلولي را فعال مي‌کنند. بر ميزان رشد سلول‌ها اثر مي‌گذارند و سلول‌ها را براي فعاليت آماده مي‌کنند. به زبان ديگر اين دو مي‌توانند به قدرت ذهن شما کمک کنند، در حالي که عوارض جانبي اين دو تا به امروز ثابت نشده است.



5. به حل مساله عادت کنيد

همه ما در زندگي‌‌مان مشکل داريم. اين جمله به خودي خود خيلي زيبا و آرامش‌دهنده است اما خيلي هم احمقانه است، چرا که زندگي کردن با مشکلات مثل راه رفتن در يک ساحل سنگي با پاي برهنه مي‌ماند. وقتي مشکلي هست، يعني بايد راه‌حلي هم باشد و راه حل از ذهن شما زاييده مي‌شود؛ ذهني که قدرت حل کردن مسايل را دارد اما ما با تنبلي و فلسفه‌هاي پوچ و بيهوده ساختن -چيزي شبيه جمله بالا- از آن مي‌گذريم. اگر مي‌‌خواهيد زندگي بهتري داشته باشيد، روي حل مشکلات تمرکز کنيد؛ نه زندگي با مشکلات.



6. اوقات مرده‌تان را احيا کنيد

شايد بگوييد اين موضوع چه ربطي دارد به پرورش قواي ذهني؟! خب، تصور کنيد در يک اتاق انتظار هستيد يا در حال جمع و جور کردن وسايل اتاق. آيا ذهن شما خاموش است؟ يعني فقط به باز شدن در اتاق فردي مي‌انديشيد که منتظرش هستيد و يا تنها در ذهن‌تان لباس‌هاي‌تان را نظم و ترتيب مي‌دهيد؟ بدون شک اين طور نيست. شما در حال فکر کردن هستيد و متاسفانه خيلي وقت‌ها در حال مرور حرف‌هاي ديگران؛ و اين يعني اتلاف وقت! در حالي که با گوش کردن به يک نوار زبان يا يک کتاب صوتي مي‌توانستيد مغزتان را در جهت مثبت حرکت بدهيد. شما در هر سال، حداقل 200 ساعت را در ماشين مي‌گذرانيد. فکر نمي‌کنيد در اين 200 ساعت مي‌توانيد حداقل چند آلبوم موسيقي، کتاب صوتي و... گوش کنيد؟



7. زبان ياد بگيريد

تحقيق‌هاي مختلف نشان داده است که يادگيري يک زبان جديد مي‌تواند عمر فعاليت ذهني‌ را بالا ببرد؛ مي‌تواند دريچه نگاه را عوض کند و اين مي‌تواند يک تمرين عالي براي ذهن به خواب رفته خيلي از ما باشد.


8. رزماري استشمام کنيد

استشمام بوي گياه رزماري مي‌تواند باعث تمرکز شود و اين چيزي است که تجربه بسياري از افراد به علاوه تحقيقات بر آن صحه گذاشته است. امتحان کنيد! رزماري در قفسه ادويه آشپزخانه خيلي از خانه‌ها پيدا مي‌شود.



9. آگاهي را تمرين کنيد

کلمه و حالت مقابل تمرکز کردن، گيج زدن است. شما وقتي تمرکزتان را از دست مي‌دهيد گاهي قادر به انجام دادن کارهاي خيلي عادي خود هم نيستيد؛ مثلا يک روز براي پارک ماشين‌تان دچار مشکل مي‌‌شويد و هر کاري مي‌کنيد نمي‌توانيد يک پارک ساده را انجام بدهيد. چرا؟ چون ذهن شما مغشوش است و نمي‌تواند تجزيه و تحليل‌هاي درست داشته باشد. بايد ياد بگيريد چگونه ذهن شلوغ‌تان را که مدام به هر طرف سرکي مي‌کشد، متوقف کنيد. موضوعي را که باعث اين به هم ريختگي شده است را پيدا کنيد. گاهي دليل اين اغتشاش ذهني شما خيلي پيش پا افتاده است. شما در ذهن‌تان به دنبال يک شماره تلفن مي‌گرديد يا ذهن‌تان مشغول اين قضيه شده که چک شما پاس شده يا نه؟ يا حقوق‌تان واريز شده؟ همين اغتشاش‌هاي کوچک گاه باعث مصيبت‌هاي بزرگ مي‌شود چون جلوي ديد درست مغزتان، يعني همان گاوصندوق خاکستري ارزشمندتان، را مي‌گيرد و آن را تيره و تار مي‌کند.


10. نوشتن را جدي بگيريد

نوشتن به دلايل بسياري براي فعاليت ذهني شما مفيد است. با نوشتن مي‌توانيد به ذهن‌تان بگوييد چه چيزي مهم است، چه کاري را بايد انجام بدهيد، چه کاري را مي‌توانيد به آينده واگذار کنيد و گاهي احساس واقعي‌تان را بروز بدهيد. داشتن يک دفترچه کارهاي روزانه خيلي مهم است. فرقي هم نمي‌کند شما اهل نوشتن حساب و کتاب رياضي در آن باشيد، شعر بنويسيد، برنامه فرداي‌تان را يادداشت کنيد، داستاني را بنويسيد يا نقل‌قولي را. نوشتن در هر شاخه‌اي که باشد مي‌تواند ذهن شما را رشد دهد.


11. موتزارت گوش کنيد

نتيجه تحقيقي در دانشگاه کاليفرنيا نشان داده است بچه‌هايي که در حال آموزش پيانو هستند و يا به هر حال، ساز ديگري دارند؛ در حل معما بهتر از بچه‌هاي ديگري هستند که کلا با موسيقي رابطه‌اي ندارند و هنگامي که تستي از آنها گرفته شده، بچه‌هاي گروه موسيقي درصد هوشي‌شان 80 درصد بالاتر از بچه‌هاي ديگري بود که به کل با موسيقي رابطه‌اي نداشتند. در يک تحقيق و بررسي ديگر هم به 36 دانش‌آموز در سه مرحله تست‌هاي روان داده شد و قبل از اولين تست يکي از سونات موتزارت پخش شد. قبل از تست دوم يک موسيقي آرام و قبل از تست سوم هيچ موسيقي پخش نشد. نتيجه جالب بود. ميانگين نمرات افراد در اولين تست: 119، دومين: 111 و سومين: 110 بود، يعني گوش دادن به موسيقي موتزارت چيزي حدود 9 نمره روي بچه‌ها تاثير گذاشته بود.


12. حس ششم‌تان را تقويت کنيد

داشتن حس ششم يکي از مهم‌ترين قدرت‌هاي ذهني است. آدم‌هاي بزرگ بسياري دليل موفقيت‌شان را در اعتماد کردن به اين احساس مي‌دانستند. افرادي مثل اينشتين که به اين قدرت خود باور داشته‌اند. ساده از کنار اين حس نگذريد. اگر فکر مي‌کنيد ذهن‌تان در حال گوشزد کردن مطلبي به شماست، آن را جدي بگيريد.


13. موذي‌هاي آلرژي‌زا را بشناسيد

اطراف‌تان را به دقت زير نظر داشته باشيد و مواد غذايي‌اي را که براي شما مشکل ايجاد مي‌کنند، بشناسيد. بيماري‌هاي گوارشي مي‌تواند تاثير زيادي روي فعاليت مغزي شما داشته باشد و خلل در فعاليت مغز؛ يعني آدمي که مدام گيج مي‌زند و به در و ديوار مي‌خورد و نمي‌تواند درست عمل کند.



14. قدرت خواب را دست‌کم نگيريد

مدت زماني که بايد در طول شبانه‌روز بخوابيد به طور متوسط 7 ساعت است اما آنچه مهم‌تر از کميت زمان خواب است، کيفيت خواب است. گاهي 10 ساعت خوابيده‌ايد اما خسته و کسل هستيد و گاهي تنها 3 ساعت خوابيده‌ايد اما نه احساس خواب‌آلودگي داريد، ‌نه خستگي! اگر خواب راحتي نداريد، حتما به دنبال حل مشکل باشيد چون خواب بد مساوي است با گريپاژ کردن موتور مغز. نکته مهم ديگري هم که بسياري از محققان به اهميت آن اشاره مي‌کنند، خواب کوتاه عصرگاهي است! يک چرت سبک مي‌تواند مغز شما را براي ادامه روز شارژ کند. بهتر است کمي دور از چشم همکارها گاهي سرتان را روي ميز بگذاريد و...


15. تاثير کافئين را روي خودتان آزمايش کنيد

درباره کافئين و تاثيرات آن روي قدرت ذهن هم بررسي‌هاي زيادي انجام گرفته است. اين بررسي‌ها دو گروه را کاملا از هم متمايز کرده‌اند؛ گروهي که کافئين باعث هوشياري بيشترشان مي‌شود و گروهي که کافئين، آنها را دچار کرختي و سردرد مي‌کند. شما با توجه به خصوصيات خودتان مي‌توانيد کافئين را مورد استفاده قرار بدهيد اما بسياري از تحقيق‌ها در اين نقطه با هم موافق هستند که کافئين در زمان کوتاه مثبت‌ و در بلندمدت روي فعاليت ذهني بي‌اثر است.


16. از مصرف قندها بکاهيد

کربوهيدرات‌ها مي‌توانند در فعاليت ذهني شما اختلال ايجاد کنند تا جايي که به شکر صفت افسرده‌کننده داده‌اند؛ به طور مثال بررسي‌ها درباره انسولين نشان داده وقتي انسولين وارد رگ مي‌شود، موجب انقباض ر‌گ‌ها و عدم خون‌رساني درست مي‌شود. اين موارد را هم به شکر و اثرات منفي‌اش اضافه کنيد: پاستا، نان سفيد، چيپس‌هاي سيب‌زميني!


17. تندخواني را ياد بگيريد

برخلاف خيلي از باورها، بيشتر ذخيره‌هاي ذهني ما همان‌هايي هستند که در زمان کوتاه‌تري خوانده شده‌اند. تلاش کردن براي کوتاه کردن زمان يادگيري – به نوعي تندخواني و تندفهمي- سرعت ذهن را بالا مي‌برد.


18. ورزش کنيد

بررسي‌ها نشان داده است که بعد از 10 دقيقه ورزش ايروبيک فعاليت ذهني سرعت بيشتري مي‌گيرد. اگر احساس مي‌کنيد ذهن‌تان خسته شده از جاي‌تان بلند شويد و تنها 10 دقيقه پياده‌روي کنيد و يا حداقل درجا بزنيد.


19. با دوست‌خيالي‌تان حرف بزنيد

حتما با خواندن دو کلمه «دوست‌خيالي» خنده‌اي به لب‌تان آمده چون ياد کودکي و دوست‌هاي خيالي‌تان افتاده‌ايد. بعد از مرور اين خاطره جالب است بدانيد صحبت کردن و راه‌حل گرفتن از دوست خيالي مي‌تواند راه خوبي باشد براي انتقال اطلاعات از ذهن ناخودآگاه به خودآگاه. براي رسيدن به اين حالت – اگر اين عادت را سال‌ها است ترک کرده‌ايد- خودتان را در حالت مکالمه با فردي قرار دهيد که بسيار باهوش و فهميده است. از او سوال بپرسيد و خوب به راه‌حل‌هايش گوش کنيد! تعجب نکنيد؛ مغز شما در حال جواب دادن به شما است!


20. نکته‌برداري کنيد

وقتي در حال يادگيري هستيد،‌ يادداشت‌برداري کنيد و بعد از تمام شدن برنامه در مقابل جمله‌هايي که نوشته‌ايد يک «چرا؟» بگذاريد و سعي کنيد به آنها جواب بدهيد؛ آنها را رد کنيد يا براي قبول کردن‌شان دليل بياوريد. با اين کار در درجه اول باعث ثابت شدن مطلب در ذهن‌تان و در درجه دوم باعث بالا رفتن قدرت تحليل خودتان مي‌شويد.

 

خواص دارویی سیر




سیر از سبزیهایی است که تاریخی کهن دارد. انسان خواص درمانی این گیاه را پنج قرن قبل از میلاد مسیح شناخته بود. محل کشت سیر، شرق است که میزان وسیعی کشت داده می شود. در ماه فروردین هر یک از پیاز های کوچک سیر را در خاک کاملاً خشک به فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر میکارند و بین ماه های تیر و مرداد، که برگ ها پژمرده شود، جمع آوری می شود.


این گیاه در نواحی مختلف ایران به خصوص در شمال کشور به طور گسترده پرورش می یابد.


اهمیت و خواص سیر در احادیث اسلامی مورد توجه است، از این رو رسول خدا(ص) فرمودند: سیر بخورید و خود را با آن معالجه کنید زیرا در سیر شفا و بهبودی هفتاد مرض و بیماری است.

فواید سیر:

خواصی که دانشمندان (طب قدیم و جدید) برای سیر بر شمرده اند عبارتند از:


سیر اثر نیکویی در ضد عفونی کردن معده دارد، ولی نباید آن را زیاد مصرف کرد.
سیر، رسوبات خون را حل می کند. از این رو مصرف سیر به کسانی که درد مفاصل دارند، نقرس گرفته اند و یا به رماتیسم مبتلا شده اند توصیه می شود. سیر ادرار را زیاد می کند و فشار خون را پایین می آورد.
سیر، بهترین درمان برای فراموشی و نسیان است، خوردن سیر کدورت ذهن را از بین می برد.
سیر، بهترین تقویت کننده پیاز مغز است و روی مغز تأثیر نیکو دارد. خوردن سیر عضلات قلب را به نشاط می آورد و به وسیله این گردش خون منظم می شود. مصرف سیر مجاری تنفس وخون را پاک می کند و به این وسیله از تنگی نفس می کاهد.
سیر برخی از انواع سل ریوی را معالجه می کند به خصوص وقتی که با شیر ممزوج باشد. سیر، برای معالجه اسهال و برونشیت و سردرد و زکام مزمن و ضعف حافظه و سرگیجه سودمند است.
سیر در برابر امراض بسیاری مانند تب، مقاوم است. سیر، پوست بدن را خوشرنگ و گونه ها را سرخ و روده ها را از عفونت ها پاک می کند ( به خصوص در اطفال) و با این خاصیت انسان را در مقابل بیماری تیفوئید و دیفتری محافظت می کند.
سیر، سنگ کلیه را از بین می برد و کرم های نازک شکم اطفال را نابود می کند.
سیر، فلج و رعشه را معالجه می کند و در مورد مالاریا و بی خوابی خیلی مفید است.
برای درمان میخچه و زگیل باید سیر را نرم و به صورت مرهم روی میخچه و زگیل بگذارید، تا همانطور بماند و هر چند آن را تکرار کنید تا به طور کلی میخچه و زگیل از بین می رود.
وقتی حشر ه ای شما را گزید، فوری محل نیش زدگی را با سیر بمالید تا سوزش و درد آن تسکین پیدا کند.
اگر یک بسته سیر را در انبار غلات آویزان کنید و یا روی آن پخش کنید، باعث فرار موش ها خواهد شد.
از دیگر خواص سیر می توان به تقویت دستگاه دفاعی بدن و داشتن خاصیت ضد سرطانی و ضد سرماخوردگی اشاره کرد.
مصرف سیر برای بیماران مبتلا به مرض قند (دیابت) اثر شفا بخش داشته و قند خون را می کاهد.
سیر، اثر سمی نیکوتینی که از دود سیگار حاصل می شود را برطرف می کند. زیرا چنانچه معتادان به سیگار به علت نیکوتین دچار ناراحتی های هاضمه و قلب شده باشند، با مصرف سیر احساس بهبودی می کنند.
خوردن سیر برای درمان رعشه اندام ها و فلج مفید است.
مداومت در مصرف سیر به تدریج باعث ریختن موی سفید و روییدن موی سیاه می شود. سیر پخته را چنانچه بر موی و پوست بمالند کشنده شپش است.
اگر سیر پخته را با شیر مخلوط کرده و از آن مرهم تهیه کنند و در محل آبسه (دمل) قرار دهند برای گشودن هر نوع آبسه و حتی آبسه دندان مفید است. اگر این فرآورده را در محل دردهای مفاصل و قولنج بمالند، درد و ناراحتی را تسکین خواهد داد.
اگر مخلوط سیر با سرکه را بر پوست بمالند ورم اعضا را برطرف می کند.
سیر خرد شده حاوی اسانس گوگردی، بوی تندی دارد که برای دستگاه گوارش خاصیت آنتی بیوتیکی (ضد میکروبی) دارد، اسانس فرار آن در تمام بدن پراکنده می شود و از راه ریه و پوست دفع می شود.
سیر، یک محرک پوستی است و به عنوان خلط آورده در التهاب مخاط برونش ها مصرف می شود.
سیر، یک داروی ضد کرم ضعیف است و برای درمان بیماری تصلب شرایین به کار می رود.
به خاطر بوی نامطبوع سیر بهتر است به طور کامل آن را خرد و در شیر حل کنید. این عمل برای درمان افزایش فشار خون، تصلب شرایین، ناراحتی های گوارشی (اسهال ـ اتساعروده) و التهاب مخاط برونش ها خورده شود. مصرف زیاد دارو و یا آلودگی محیط، سبب تجمع سموم شیمیایی در کبد می شود. مصرف روزانه سیر تازه، از کبد در برابر این سموم محافظت می کند.

پيشگيري از مضرات سیر:

بنا بر تحقیقات دانشمندی به نام (Rey ) زیاده روی در مصرف سیر، موجب سردرد و ضعف بینایی می شود. برای جلوگیری از این مضرات چند راه پیشنهاد شده است:
الف) پختن سیر در آب و اضافه کردن کمی نمک یا کره یا روغن بادام به آن.
ب) استعمال گیشنیز به همراه مصرف سیر یا بعد از مصرف سیر.
چنانچه در مصرف سیر، مراعات سن، مزاج و فصل نشود، مخصوصاً به حالت خام در مصرف آن زیاده روی شود، برای دستگاه تنفس و بیماری بواسیر مضر است.


تذکر: بهترین راه برای برطرف کردن بوی سیر خوردن سبزی و کاهو است، زیرا کلروفیل موجود در این سبزی ها سیر را دفع می کند

 

به اضطراب خودتان حمله کنيد!


توصيه هايي مفيد براي غلبه بر اضطراب:

1. ورزش منظم:

مطالعات علمي، بارها ارتباط بين ورزش و کاهش استرس را اثبات کرده‌اند. فعاليت بدني باعث آزاد شدن اندورفين در مغز مي‌شود و اندورفين‌، احساس نگراني و اضطراب را کم مي‌کند. اما براي شروع، ورزش‌هاي سنگين مناسب نيستند؛ چون فشار بيش از حدي به بدن وارد مي‌کنند که باعث ايجاد احساسي ناخوشايند مي‌شود و گاهي باعث مي‌شود قيد ورزش را بزنيد.



2. حذف کافئين:

کافئين در نوشيدني‌هايي مثل قهوه، چاي، نوشابه‌هاي سياه و همچنين در شکلات به مقدار زيادي وجود دارد و مي‌تواند علايمي شبيه به حمله اضطرابي در بدن ايجاد کند يا باعث تشديد علايم اضطراب ‌شود.

3. کاهش کربوهيدرات:

کربوهيدرات‌ها (قندها) موجب تشديد اضطراب مي‌شوند و تحريک‌پذيري بدن نسبت به محرک‌هاي خارجي را افزايش مي‌دهند. در نتيجه، حملات اضطرابي بيشتر به‌وجود مي‌آيد. پس قند و شکر کمتري مصرف کنيد تا آرامش‌تان حفظ شود.

4. مصرف ويتامين‌ها:

ويتامين C نقش مهمي در کاهش استرس‌ دارد. ويتامين B هم باعث بهبود عملکرد سيستم عصبي مي‌شود.

5. مصرف امگا3:

محققان مي‌گويند مصرف روغن ماهي و انجام فعاليت بدني منظم در کنار هم به اندازه استفاده از داروهاي ضدافسردگي در درمان اين بيماري موثرند. از آنجا که اضطراب و افسردگي معمولا زمينه‌هاي مشترکي دارند، مصرف امگا3 توسط افراد مبتلا به «اضطراب بيش از حد» مي‌تواند مفيد باشد.

6. فعاليت ذهني:

هيچ چيزي بدتر از اين نيست که تمام روز بنشينيد و در مورد حمله‌هاي اضطرابي خود فکر کنيد و غصه بخوريد. به جاي اين کار بايد برنامه روزانه خود را از فعاليت‌هاي مختلف پر کنيد، به خصوص فعاليت‌هاي عملي که باعث تحرک شما مي‌شوند.

7. استفاده از پارادوکس‌ها:

دکتر ويکتور فرانکل در يکي از کتاب‌هاي روان‌شناسي خود مي‌نويسد: «پسربچه‌اي که لکنت زبان داشت در حال دزدي از مغازه‌اي بود که مغازه‌دار او را ديد و دستگيرش کرد. پسربچه با خودش فکر کرد چون من لکنت زبان دارم، احتمالا مغازه‌دار دل‌اش براي من مي‌سوزد و آزادم مي‌کند. پس شروع کرد به خواهش و تمنا اما در کمال ناباوري همه جملات کاملا سليس و روان ادا مي‌شدند و هر چه‌قدر پسربچه سعي مي‌کرد، نمي‌توانست با لکنت زبان صحبت کند!» اين همان قضيه پارادوکس است. اگر در مواجهه با اضطراب به خودتان بگوييد که اين بار بدترين حمله اضطرابي به سراغ شما آمده، ماجرايي شبيه همين قصه اتفاق خواهد افتاد، يعني اگر اضطراب را بپذيريد و وحشتي از آن نداشته باشيد، علايم از بين مي‌روند؛ يعني ترس شما باعث تشديد اضطرا‌ب‌تان مي‌شود.

8. جادوي کلمات:

هميشه با صداي بلند به خودتان بگوييد فردي قوي هستيد و از زندگي لذت مي‌بريد. عادت نکنيد در هر جمعي فقط از احساسات بد و منفي‌تان صحبت کنيد؛ چون همين‌ها ناخودآگاه در مغز شما جاي مي‌گيرند و باعث بروز احساسات منفي مي‌شوند.

9. مواجهه با استرس‌:

شروع حمله اضطرابي را در خودتان بشناسيد و خودتان را در معرض آن قرار دهيد. اين کار در ابتدا باعث افزايش ترس و اضطراب مي‌شود اما نهايتا اثر بسيار خوبي دارد. کم‌کم عوامل استرس‌زا براي شما عادي مي‌شوند و روش برخورد با آنها را ياد مي‌گيريد.
10. نگران نباشيد:

اضطراب به هر حال احساسي گذراست. قبول کنيد که شما فرد مضطربي هستيد و اجازه بدهيد بقيه زندگي مسير خودش را طي کند. به خودتان بگوييد: «مهم نيست که الان مضطرب هستم چون اين بار هم مثل دفعات قبل مي‌گذرد.»منبع: هلث گايد، ريدرزدايجست

 

اين هفت خوراكي پيرتان مي‌كند!



متخصصان تغذيه مي‌گويند هفت غذا هست که حتما بايد از مصرف آنها اجتناب کرد و مخصوصا سالمندان بايد از مصرف آنها خودداري كنند:



1- فست‌فود: لازم نيست در مورد غذاهاي آماده زياد صحبت کنيم، چرا که بيشتر افراد در مورد مضرات آنها زياد شنيده‌اند. تنها يک جمله کافي است. فست‌فود نخوريد.


2- روغن‌هاي اشباع: از خريدن و خوردن کلوچه‌ها، شيريني‌ها، کراکرها، فست‌فود و يا هر غذايي که با روغن‌هاي اشباع تهيه شده خودداري کنيد تا هم جلوي بيماري قلبي را بگيريد، هم جلوي پيري را.


3- روغن‌هاي صنعتي: روغن‌هاي صنعتي كه در تهيه چيپس‌ها و ساير اسنک‌ها کاربرد دارند، سبب درد شكم و ساير مشکلات گوارشي مي‌شود و مصرف آنها باعث مي‌شود که افراد کمتر به سوي خوردن ميوه و سبزي كه پوست را شاداب مي‌كنند، بروند.

4- نيترات‌ها: نيترات‌ها كه به ميزان زياد در هات‌داگ‌ها و گوشت‌هاي نمک‌سود وجود دارند، سرطان‌زا هستند و توصيه مي‌شود اگر غذاهايي که حاوي نيترات‌هاست، مصرف مي‌کنيد، حداقل از ويتامين‌ C بيشتري استفاده کنيد تا از تاثير اين مواد روي معده شما کاسته شود.

5- چربي‌هاي اشباع حيواني: اين چربي اشباع درون برخي گوشت‌هاي قرمز پرچرب، پوست مرغ و همچنين در لبنيات پرچرب موجود است و بهتر است در مصرف آنها حد تعادل رعايت شود.



6- ميان‌وعده‌هاي شور: مصرف ميان‌وعده‌هاي شور باعث افزايش فشارخون شده و تحقيقات نشان داده مصرف زياد مواد شور و چرب باعث ابتلا به برخي بيماري‌هاي مزمن و همچنين پيري پوست مي‌شود.


7- غذاهاي فريز شده: اين غذاها به‌طور طبيعي براي سلامت بدن مضر نيستند؛ البته اگر به‌طور مناسب فريز شوند. اما اگر مي‌توانيد غذاهاي تازه مصرف کنيد، خوردن گوشت و غلات و فيبرها به‌صورت تازه كه حاوي مقدار بيشتري آنتي‌اکسيدان‌هاي ضدپيري است، توصيه مي‌شود.



 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: سلامتی وبهداشت
[ پنج شنبه 18 فروردين 1390 ] [ 8:25 ] [ admin ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ خوش آمدید

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 374
تعداد نظرات : 227
تعداد آنلاین : 1